Høyre vil foreslå
ytterligere vekstfremmende skattelettelser og vi ønsker et skattesystem som
legger til rette for videre økonomisk vekst, og som ikke diskriminerer norsk
eierskap og svekker norske arbeidsplasser slik AP’s og SP skattepolitikk gjør.
I regjeringserklæringen er det nedfelt noen overordnede mål
for skattepolitikken: lavere skatter og avgifter og et mer vekstfremmende og
enklere skattesystem. Stortinget har inngått et bredt skatteforlik. Brede
skattegrunnlag på formuesobjekter gir rom for lavere skattesatser. Lavere
skattesats for selskaper bidrar til at flere investeringer i Norge blir
lønnsomme og stimulerer derfor til investeringer. Formuesskatten som er den
særnorske skatten for norske eiere er redusert. AP og SP ønsker høyere satser,
og dertil større fordeler for utenlandske eiere, og mindre konkurransekraft for
norske bedrifter.
Regjeringen har startet nedtrappingen av formuesskatten og
gjort endringer som vil dempe skjevhetene mellom ulike formuesobjekter.
Hotelleiere og næringsbygg har i enkelte tilfeller fått sin formuesskatt økt.
Det viser hvor feil formueskatten egentlig er. Den burde vært fjernet helt. Når
regjeringen ikke har fått flertall for å fjerne mere av formuesskatten, har
regjeringen foreslått å gi Hotelleiere en særskilt rabatt. Det vil styrke
konkurransekraften til den næringen.
Atter engang er det påvist at bedrifter som er norsk eide
får en gedigen konkurranse ulempe, kontra utenlandsk eide bedrifter. Til alt
overmål så må denne formueskatten betales enten bedriften går med overskudd
eller ikke. Forstå det den som kan. Regneeksempelet nedenfor viser oss at den såkalte
skatten på de rike som AP kaller den, har en betydelig negativ effekt for norsk
lokalt eierskap, og muligheten til å investere i norske arbeidsplasser. Mens
den utenlandske eieren kan investere, må den norske eieren bruke pengene på
formueskatt.
Ett litt forenklet regnestykke, men en grei
«tommelfingerregel»: Gitt en bedrift er verdt 800 mill. Anta 1 % formueskatt,
så skal eierne betale 8 mill. For å ha det de ta ut ca 11 mill i utbytte fordi eierne
må sitte igjen med 8 mill etter skatt. For å kunne gi 11 mill i utbytte må
selskapet ha 15 mill i overskudd siden de midlene også må skattes først i
bedriften. For 15 mill kan en alternativt til å betale formueskatt låne ca 600
mill til NIBOR rente 2,5%, og bygge en ny bedrift eller investert i andre
risikoprosjekter som skal være med å skape fremtidens arbeidsplasser. Formuesskatten
i seg selv er et hinder for innovasjon og utvikling for norskeide bedrifter.
Det er også verdt å merke seg at bedriften må ha penger for
å dele ut utbytte. Utbytte må også være i samsvar med regnskapslov. Det trenger
ikke skattefutens krav om formueskatt være! Et selskaps økonomiske status er
ofte til hinder for at det ikke kan betales utbytte. Til sist, men ikke minst
så er det nedfelt i levevilkårene at banken skal godkjenne slike utbetalinger. Det
styret som vedtar utbytte, ikke den enkelte eier. Det kan bety at ikke alle
eierne får utbytte som er tilstrekkelig for at de skal kunne dekke sin
formuesskatt. Alt i alt så har de norske eierne en rekke ulemper som
utenlandske eiere slipper.
Jeg er luta lei av AP som mener dette er skattelette for de
rike - det ser ut som de ikke skjønner den negative effekten formueskatten har.
Høyre mener lokalt norsk eierskap er en styrke. Den særnorske formuesskatten
diskriminerer norske private eiere i forhold til utenlandske eiere. Til alt
overmål hevder de at de er imot salg til utlandet, men har en politikk i
praksis som tvinger norske eiere til å «kaste kortene» og selge til utenlandske
eiere.
Ove
Trellevik
Stortingsrepresentant
(H)
Medlem
næringskomiteen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar