Innlegget er også publisert her:
Sysla.no
Maritime.no
De fleste offshorerederier er lokale rederi med dyktige
sjøfolk, og lokale redere som har styrt rederiene. De har samarbeidet svært bra
med utstyrsleverandører og verft. Dette har medført at Norsk offshorenæring er
verdensledende både på «sjø og land». Vi har til nå hatt kort vei mellom
sjømann, reder og verft/utstyrsleverandører. Dette har vært viktig for konkurransekraft og innovasjon.
Tiden vi er inne i nå med lav oljepris har gitt lave rater,
100 offshorefartøy i opplag og det ventes 19 rigger ut av kontrakt til neste
år. Dette medfører betydelig større tilbud av offshorefartøy også. Det betyr
flere fartøy en det vi har i dag i opplag. Noen båter må sikkert saneres eller
ombygges til andre formål og markeder. Det vil
heller ikke forundre meg om det blir strukturendringer på eiersiden i
noen selskaper heller. Strukturendringene må også gi stordriftsfordeler og
kostnadsreduksjoner.
Slik jeg oppfatter både bankene og næringen selv, så må det
trolig gjeldssanering til, og mere egenkapital inn i flere selskaper. I den
runden frykter jeg utenlandsk kapital har et fortrinn kontra norsk kapital.
Dette fordi utlendingene kan ha lavere avkastningskrav uten formueskatt. Innovasjonskraften
og vilje til å satse på norske maritim industri tror jeg vil bli redusert med
store tunge utenlandske investorer som eiere. Formueskatt blir uansett krevende
i en tid der rederiene ikke tjener penger, men kun har til nødvendig
minimumsdrift og sliter med tilbakebetaling av lån.
Den særnorske formueskatten gjør at utenlandsk kapital kan
akseptere lavere avkastning enn norsk kapital. Jeg er bekymret for norsk lokalt
eierskap i fremtiden.
Det er særdeles viktig at vi på Stortinget tar også med oss
dette perspektivet inn i debatten om skattereformen og den fremtidige
skattepolitikken som det nå skal jobbes med her på Stortinget. Jeg er luta lei
av Arbeiderpartiet som mener dette er skattelette for de rike - det ser ut som
de ikke skjønner den negative effekten av formueskatten når det kommer til det
å sikre og skape nye arbeidsplasser. De snakker kun om almengjøring av hyrer,
og om et bedre permitterings regelverket, som om det var det som skal trygge de
maritime arbeidsplassene langs kysten.
Høyre mener lokalt norsk eierskap er en styrke. Vilkårene
for norsk eierskap ble betraktelig forverret under den rødgrønne regjering, og
vi mistet betydelig konkurransekraft.
Jeg er på ingen måte negativ til utenlandsk eierskap. Poenget er vi må
tilstrebe oss like vilkår for kapitaleierne. Det vil være med å bidra til
lokalt norsk eierskap og trygge de eksisterende arbeidsplassene i fremtidens
offshore flåte.
alt vel
Ove
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar