Høyre i regjering har bidratt til en historisk offensiv satsing på den maritime næringen. Våren 2015 la regjeringen frem den maritime strategien "Maritime muligheter – blå vekst for grønn fremtid". Rekordmange skip flagger hjem som følge av endringene og norske arbeidsplasser sikres gjennom en styrket nettolønnsordning og regjeringens styrking av næringens rammebetingelser.
Som følge av regjeringens endringer i
fartsområdebegrensninger har en rekke skip flagget tilbake til norsk flagg.
Noen er havnet i NIS og mange er flagget i NOR. 50 skip har flagget hjem som følge av endringene i
fartsområdebegrensninger.
En god nettolønnsordning er en forutsetning for å sikre
norsk maritim kompetanse og rekruttering av norske arbeidstakere til sjøs. Derfor
har Høyre og regjeringen hatt en historisk satsing på nettolønnsordningen. Vi
har lovfestet ordningen, forbedret den og utvidet den slik at flere sjømenn
omfattes av ordningen. I tillegg har vi forbedret rettsikkerheten for sjøfolk
ved å revidere skipsarbeiderloven. Styrkingen innebærer at nettolønnsordningen
sin økonomiske omfang er betydelig økt de siste årene. I 2017 utgjør ordningen
hele 2,1 mrd. kr.
Styrkingen av ordningen gir resultater. Som følge av et
utfordrende marked var det en nedgang i antall sjøfolk i ordningen, men antallet
har siden steget til om lag 11 700 som følge av styrkingen av ordningen i mars
2016. Den siste endringen som ble foreslått i revidert nasjonalbudsjett med å
utvide nettolønnsordningen for NIS-skip i deep sea-virksomhet er blitt tatt
svært godt imot. Vi satser på miljøvennlig skipsfart gjennom en kondemneringsordning
for den norskregistrerte nærskipsfartsflåten. Formålet med ordningen er å bidra
til at eldre skip i norske farvann skrapes og erstattes med ny og bærekraftig
kapasitet. Den har vist seg vanskelig å benytte, og vi gjennomgår derfor nå
vilkårene i ordningen for å vurdere eventuelle justeringer. Regjeringen
viderefører rederiskatteordningen. Dette sikrer norske rederier internasjonalt
konkurransedyktige vilkår. Etter forslag fra Høyre i regjering har Stortinget
vedtatt å inkludere vindmøllefartøyer i rederiskatteordningen. Dette er fartøy
som driver virksomhet i form av oppsetting, reparasjon, vedlikehold og
demontering av vindmøller til havs. Høyre vil bidra med rammevilkår også i nye
markeder og segment.
Høyre prioriterer budsjettmidler til prosjektering og
bygging av klima- og miljøvennlige skip og ferger. Dette har skapt optimisme og
fremtidstro blant mange som jobber med innovasjon og fornying innen maritim
sektor. Verdens første el-sjark er satt i drift, og oppdrettsselskapet Salmar
har tatt i bruk verdens første helelektriske arbeidsbåt for havbruksnæringen. .
Fitjar Mek. Verksted (FMV) har vunnet anbudet på å bygge det nye ladbare hybrid
skipet til Kystverket. Color Line skal bygge verdens største hybridskip. Skipet
skal bygges i Ulsteinvik, med norsk design. Den norske sjømann sin
erfaringsbaserte kompetanse er avgjørende for den utviklingen og innovasjonen
vi ser i maritim sektor.
Programmet for mer overføring av gods til sjø som
regjeringen har iverksatt ble svært godt mottatt. 11 søknader er kommet inn, og
omfanget av søknadene er ca. 4 ganger så store i økonomisk omfang som avsatte
midler. Det vitner om fremtidstro på at man kan klare å få mere gods fra vei
til kjøl. Dette vil vi vi følge opp!
Regjeringen viderefører styrkingen av samarbeidsprosjektet
Markom2020 til kvalitets- og kompetanseheving i maritim utdanning. Den gode
satsingen på maritim forskning og utvikling gjennom de offentlige virkemidlene
til Innovasjon Norge og Norges forskningsråd (Maroff-programmet) utvikles
videre, og arbeidet med en ny forsknings- og innovasjonsstrategi for maritim
sektor (Maritim21) er ferdig.
Vi er opptatt av å styrke konkurransekraften til hele den
maritime verdikjeden, og selve kjernen i den maritime kompetansen er den norske
sjømann. Derfor satser vi sterkt på nettolønnsordningen. Høyre vil fortsette å føre
en aktiv maritim politikk slik at Norge kan bevare sin posisjon som en ledende
maritim nasjon, og et attraktivt vertsland for rederiene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar