Regjeringen foreslår å opprette en ny markedsmessig låne- og
garantiordning for kjøp av skip fra norske verft når disse skipene skal brukes
i Norge, herunder ferger, fiskebåter, brønnbåter og hurtigbåter. Ordningen skal
forvaltes av GIEK og Eksportkreditt Norge. Ordningen vil være en midlertid
treårig ordning som skal evalueres. Regjeringen foreslår en garantiramme på 10
mrd. kroner for ordningen i 2018.
Den norske
maritime klyngen har en unik posisjon i verdenssammenheng. Klyngen er
avgjørende for at man får prøvd ut ny teknologi og for å opprettholde vår internasjonale
posisjon som en fremtredende, innovativ og kompetent maritim nasjon. Regjeringen
vil, foreslå for Stortinget at det opprettes en ny markedsmessig låne- og
garantiordning for kjøp av skip fra norske verft når disse skipene skal brukes
i Norge. Dette støtter Høyre. Dette vil inkludere for eksempel fiskebåter, ferger, brønnbåter og
hurtigbåter. Dette gjør vi
for å sikre at norske redere oppnår finansiering på markedsmessige vilkår og
dermed bidrar til aktivitet på norske skipsverft. Det vil bidra til å skape ny
aktivitet, til at vi beholder innovasjonsevnen i Norge og til verdiskaping og
omstilling, særlig langs kysten. Ordningen skal
forvaltes av GIEK og Eksportkreditt Norge. Vi foreslår en garantiramme på 10
mrd. kroner. Det vil være en treårig midlertidig ordning som skal evalueres.
Bakgrunn
De norske eksportfinansieringsordningenegir finansiering til
utenlandske kjøpere av norske eksportvarer og -tjenester. I tillegg kan norske
redere få finansiering for kjøp av skip og flyttbare innretninger fra norske
verft dersom disse skal ha sin inntjening fra utenriksfart eller
offshorevirksomhet. Også eksport av norsk skipsutstyr og tjenester til
utenlandske verft kan finansieres. Det som faller utenfor dagens ordninger er
skip (inkl. utstyr) som kun skal brukes i Norge, som ferger, enkelte fiskebåter
og hurtigruter.
Vi har fått innspill fra deler av maritim næring om at
kapitaltilgangen til kjøp av innenlandske skip ikke er god nok og at
innretningen av det norske eksportfinansieringssystemet bidrar til at norske
redere velger utenlandske verft, for eksempel når de skal kjøpe fiskebåter og
ferger. Organisasjonen Norske Skipsverft har fremmet et forslag om en ordning
med lån og garantier på markedsmessige vilkår fra GIEK og Eksportkreditt Norge
for skip som skal brukes i Norge. De har understreket at forslaget omfatter
markedsmessig finansiering, og ikke inkluderer CIRR-lån (fastrentelån på vilkår
fastsatt av en OECD-avtale om eksportfinansiering), og det er det regjeringen
har gått for. Det vil dermed fremdeles være forskjeller i ordningen for
eksportfinansiering og innenlandsfinansiering av skip ved at det kun er skip
som skal eksporteres som kan få CIRR-lån.
En ny markedsmessig ordning vil bidra til å utjevne den
uønskede insentiveffekten av finansiering av utstyrsleveranser, samt bidra til
å unngå overføring av verdifull kunnskap fra Norge til utenlandske verft og
beholde innovasjonsevnen i Norge.
Det vil være en forutsetning at GIEK gir långivergarantier
på like vilkår med bankene og at Eksportkreditt Norge gir lån på markedsvilkår.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar