Statssekretær
Pål Lønseth (Ap) ber meg feie for egen dør i BA 14.august. Det er gledelig for
meg å meddele både Lønseth og leserne at Sund kommune har «feiet for egen dør»
helt siden vi fikk de første flyktningene, og det er ca 30 – 40 år siden. Hverken
Sund kommune eller jeg som ordfører har noe å «skamme» oss over. Pål Lønseth må
gjerne ta turen til Sund kommune og sette seg inn i hva vi har gjort både i
Sund og i Bosnia. Pål Lønseth har rett i at vi ikke tok imot 25 flyktninger i
2012. Sund kommune er ikke enestående i så måte. Lønseth burde med all respekt
kanskje skaffe seg kunnskap om HVORFOR kommunene ikke tar imot det antall
flyktninger som Staten ønsker. Faktum er at dette kan være svært kostbart for
kommunene, og det kan gå ut over tjenestetilbudet til resten av innbyggerne. I
Sund kommune har må vi bedre både helse og lege tjenesten, og ikke minst
muligheten til å bosette flyktningene før det blir aktuelt å ta imot flere.
Rundt en
tredjedel av alle som for tiden bor i asylmottak har endelig avslag og dermed
utreiseplikt. I Sund over halvparten. For UDI og politiet, og ikke minst på politisk nivå, er det høyt
prioritet å få disse til å reise hjem, helst frivillig, men om nødvendig med
tvang. Men det er ikke bare å sette dem på et fly, slik noen kanskje tror. Her er jeg helt enig med Lønseth. En
asylsøker kan smugles inn i Norge, men den norske stat kan ikke smugle dem
tilbake til hjemlandet. De må ha reisedokumenter og returen må skje i ordnede
former. For at tvangsretur skal kunne gjennomføres må myndighetene kjenne
identiteten, og hjemlandets myndigheter må godkjenne returen. Mange land
stiller krav til dokumentert identitet. I prinsippet har alle land plikt til å
ta imot egne borgere, men ofte legges det store hindringer i veien, og noen
land nekter enhver retur som ikke er frivillig. Dette blir utnyttet. Så å følge
opp plikten til å forlate landet i praksis, viser seg å være en av de største
utfordringene utlendingsforvaltningen står overfor. Det er dette som er mitt
poeng! Det er lett å si ”det er bare å få dem ut”, men i mange tilfeller svært
vanskelig å få til. Vi må intensivere arbeidet med returavtaler og tiltak må iverksettes for en mer
effektiv og raskere returordning.
Å få et
avslag på asylsøknad etter å ha investert masse i form av penger, krefter og
fremtidshåp for å komme til Norge, kan oppleves som et enormt nederlag. Drømmer
om en ny og bedre fremtid blir knust. Selv om man ikke fyller kravene for asyl,
kan man ha personlig grunner og motiv til å forlate hjemlandet. Derfor er det
ikke så vanskelig å forstå den enkelte som klamrer seg til et håp om at det
likevel skal ordne seg til slutt. Alle og enhver forstår sikkert at det å få
lovlig opphold i Norge kan oppleves som «det største her på jord» av
mange. Og nettopp dette gjør at mange
blir i landet så lenge de kan, selv om man har fått avslag, i håp om at det
ordner seg til slutt. Og det har det gjort – det ser vi på TV fra tid til
annen.
Når er et
avslag i en asylsak endelig? Systemet er slik at UDI behandler en asylsøknad i
første instans. Blir det avslag der kan man klage og få saken prøvd hos
Utlendingsnemnda (UNE). Hvis også UNE avslår, er saken endelig avgjort og
søkeren har plikt til å forlate landet. Virkeligheten er også at noen faktisk
får omgjort et endelig avslag. Det har bredt seg en oppfatning om at et endelig
avslag ikke er endelig, men starten på en ny prosess. Noen tenker at det er da
den virkelige ankeprosessen egentlig starter. Mange med endelig avslag har helt
tydelig ikke tatt inn over seg hva det innebærer. Konsekvensene av dette er
store. Tusenvis av mennesker oppholder seg fortsatt i mottak til tross for at
de har et endelig avslag.
Mangen av
sakene er da slik at en har klart å bli i Norge i mange år etter endelig vedtak
om at en ikke får opphold i Norge er vedtatt. Kanskje får de barn mens de bor
her? Kanskje har barna gått mange år i barnehage og skole og blitt «norske» på
mange måter??
Min
meining er at incentiva til å reise tilbake til hjemlandet er små. Etter avslag
har man fortsatt rettigheter her i Norge. Norge må være det eneste landet i
Europa som betaler for at de med avslag fortsatt skal være her. UDI har
støtteordninger for dem som ikke har lovlig opphold i Norge, som har søknad om
beskyttelse til behandling, eller har fått avslag på søknad om opphold og skal
returnere til hjemlandet sitt (retur). De med avslag får fritt husrom, 1960.-
pr voksen. 1390-2360 pr barn avhengig av alder, samt gratis barnehage og skole
(vedtak om avslag skal ikke gå ut over barna).
I tillegg
arrangeres det engelskkurs etc for de som har endelig avslag, slik at en kan
lære seg språk og få arbeid i sitt hjemland. Slike ordninger virker mot sin
hensikt. De med avslag blir værende mye lengre enn nødvendig når man får
husrom, kostpenger, barnehage, skole, kurs etc. Når samfunnet att på til
«premierer» de som har vært her «lenge nokk» med å innvilge opphold – grunnet
barnas beste, ja da kan vi alle forstå at de gjør sitt ytterste for å være
lengst mulig i Norge. At de med endelig avslag ikke reiser ut er kanskje den
største utfordringen vi har i asylpolitikken. Derfor trengs det endringer.
Rundt en
tredjedel av alle som for tiden bor i asylmottak har endelig avslag og dermed
utreiseplikt. For UDI og politiet, og ikke minst på politisk nivå, er det høyt
prioritet å få disse til å reise hjem, helst frivillig, men om nødvendig med
tvang. Men det er ikke bare å sette dem på et fly, slik noen kanskje tror. En
asylsøker kan smugles inn i Norge, men den norske stat kan ikke smugle dem
tilbake til hjemlandet. De må ha reisedokumenter og returen må skje i ordnede
former. For at tvangsretur skal kunne gjennomføres må myndighetene kjenne
identiteten, og hjemlandets myndigheter må godkjenne returen. Mange land stiller
krav til dokumentert identitet. I prinsippet har alle land plikt til å ta imot
egne borgere, men ofte legges det store hindringer i veien, og noen land nekter
enhver retur som ikke er frivillig. Dette blir utnyttet. Så å følge opp plikten
til å forlate landet i praksis, viser seg å være en av de største utfordringene
utlendingsforvaltningen står overfor. Det er lett å si ”det er bare å få dem
ut”, men i mange tilfeller svært vanskelig å få til.
Mitt
poeng er at vår ordninger er for «gode og lite motiverende» og tiltak må
iverksettes for en mer effektiv og raskere returordning. Da må også vilkårene
til asylsøkerne kunne vurderes.
Litt
generelt og fakta
UDI
(Utlendingsdirektoratet) skal sørge for regulert innvandring ved å behandle
søknader om ulike typer oppholds- og arbeidstillatelse. UDI skal sikre
flyktninger vern ved å behandle asylsøknader. Som faglig overordnet organ
instruerer UDI politiet og utenriksstasjonene gjennom rundskriv. Direktoratet
behandler de sakene utenrikstjenesten og politiet ikke har vedtaksmyndighet til
å avgjøre, og de sakene der det er usikkert om tillatelse bør tildeles. UDI har
til mål at norsk innvandrings- og flyktningpolitikk skal drives så effektivt,
korrekt og hensynsfullt som mulig. Det er et mål som krever rask og rett
behandling av alle innkomne søknader og god service overfor brukerne.
UNE (Utlendingsnemda) er eit frittståande domstolsliknande
forvaltingsorgan som behandlar klagar på UDI-vedtak etter utlendingsloven og
utlendingsforskriftene. Utlendingsnemnda er overordnet UDI som lovtolkende
organ, og praksis i nemnda er retningsgivande for praksis i UDI.
Hovedoppgaver Politiets utlendingsenhet (PU): er å
registrere asylsøkere, undersøke reiseruten til asylsøkeren, fastslå identitet,
forebygge og sette i verk endelige avslag i asylsaker og koordinere og
kvalitetssikre alle uttransporteringar fra Norge.
UDI skal
sørge for at Norge har et robust og fleksibelt mottaksapparat med en kapasitet
som er avhengig av hvor mange asylsøkere som kommer. Mottakssystemet må ivareta
ulike gruppesammensetninger og individuelle behov. Å bo i mottak er frivillig,
men det store flertallet velger å benytte seg av dette tilbudet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar