Dessverre ser vi antydninger til at Høyres
meningsmotstandere ønsker å spre et inntrykk av at Høyre vil oppheve
fartsområdebegrensningene til NIS-registeret og gjøre tilpasninger og justeringer
som vil bety slutten på norske sjøfolk. Dette er åpenbart feil. Under dagens
regjering er derimot over 30 skip registrert i NIS gitt dispensasjon til å gå
mellom norske havner i år. Regjeringen har også åpnet sokkelen for
NIS-skip. Arbeiderpartiet har således startet
en snikinnføring av NIS på kysten og sokkelen uten debatt.
Høyre vil at den viktige sjøfartsnæringen skal vokse,
og vi ønsker flere norske sjøfolk på norske skip. For å nå denne målsettingen
har Høyre laget en strategi der vi vil videreføre rederiskatteordningen. Vi vil
også ha en konkurransedyktig nettolønnsordning som også inkluderer motormenn,
matroser og opplæringsstillinger. For
offshoreflåten vil vi sikre en videreføring av dagens nettolønnsordning. Vi vil
sikre drift av Hurtigruten av hensyn til både lokalbefolkningen, turistnæringen
og lokalt næringsliv, og støtter den avtalen som er inngått mellom den norske
stat og Hurtigruten fra 2012 til 2019.
Tilbakemeldinger viser at dagens ordning
med fartsområdebegrensninger i kombinasjon med ulike nettolønnsordninger har
svakheter. Hvor god dagens ordninger er, oppleves ulikt for rederi i
passasjerfart mellom norsk og internasjonal havn, for rederier i fart mellom
sokkelen og norsk havn, samt mellom norske havner. For å ta vare på norsk
maritim kompetanse, mener Høyre derfor det er behov for å se på alle sider av
regelverket.
Høyre vil nedsette et utvalg som skal ha som mandat å
styrke Norge som maritimt vertsland. Her skal også de ansattes organisasjoner
delta for fullt sammen med ulike aktører for den maritime næringen. Utvalget skal legge frem forslag til en
konkurransedyktig nettolønnsordning i både NIS og NOR i kombinasjon med en
vurdering av områdebegrensningene som nå gjelder i NIS. Ordningen må sikre
norsk fremtidig maritim kompetanse, inkludert offiserer, motormenn, matroser og
opplæringsstillinger. Utvalget skal vurdere opphevelse av
fartsområdebegrensingene i NIS for passasjertrafikk mellom norske og
utenlandske havner, samt frakt mellom norske havner som er utsatt for
internasjonal konkurranse og til installasjoner i Nordsjøen.
Hvis utvalgets arbeid viser at Høyres mål om flere
norske sjøfolk på flere norske skip ikke vil la seg realisere gjennom å oppheve
fartsområdebegrensningene kombinert med at det stilles betingelser om norsk
mannskap, vil Høyre selvfølgelig lytte til dette. For Høyre står målet om å
sikre norsk maritim kompetanse og kapital fast. Høyre har ikke konkludert på
hva vi vil mene om de anbefalinger som vil komme fra utvalget, og vi imøteser
utvalgets arbeid. For Høyre vil hensynet til norske sjøfolks være avgjørende
for om vi vil støtte utvalgets konklusjoner om å endre en eller flere
fartsområdebegrensninger.
For å beholde maritim kompetanse i Norge mener Høyre
at rammevilkårene for skipsfartsnæringen må være på nivå med rammevilkårene i
EU. Vi vil sikre en konkurransedyktig nettolønnsordning for norske sjøfolk og
ønsker ikke å videreføre kompetansemodellen fra Bondevik-regjeringen, men vil
at matroser, motormenn og opplæringsstillinger også skal være omfattet av
nettolønnsordningen. Høyre vil gi den maritime næringen den politiske
oppmerksomhet som kreves, slik at næringen kan fortsette en positiv utvikling.
Høyre har støttet dagens fartsområdebegrensninger i
NIS siden NIS ble opprettet i 1987. Svekkelsen av NIS som norsk register har
ført til færre norske skip og færre norske sjøfolk. Vi ønsker derfor at et
utvalg skal legge frem forslag til en konkurransedyktig nettolønnsordning i
både NIS og NOR, i kombinasjon med en vurdering av områdebegrensningene. Vi ser
ulempene med fartsområdebegrensningene, men er også godt kjent med frykten for
at en oppheving, særlig på sokkelen, vil kunne medføre færre norske sjøfolk i
underordnede stillinger.
For Høyre vil hensynet til norske sjøfolk være
avgjørende for om vi vil støtte utvalgets konklusjoner. Høyres mål om flere
norske sjøfolk på flere norske skip står fast. Videre vil vi styrke Norge som
maritimt vertsland. Derfor vil vi styrke maritim utdanning, bidra til flere
læreplasser og ha en konkurransedyktig nettolønnsordning.
Som en stor amerikansk befrakter i seilskutetiden sa:
«We don’t hire your ships, we hire your captains».
Norsk konkurransekraft skal også I fremtiden sikres
med kompetanse!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar