Det pågår et ulmende kystopprør
blant Ap sine tillitsvalgte i nord. Det er bred politisk enighet på Stortinget
om at pliktene ikke fungerer etter sin hensikt. Regjeringen foreslo en
liberalisering av pliktsystemet i Sjømatindustrimeldingen. Stortinget mente
beslutningsgrunnlaget var mangelfullt, og ba om en ny utredning av saken. Nå
foreligger utredningen, og regjeringen har gitt sin anbefaling til Stortinget.
I Stortinget skal vi nå ta til med vårt arbeid.
I all hovedsak er forslaget fra regjeringen godt mottatt,
men alle interessenter er mer eller mindre misfornøyd med hvordan de selv kommer
ut av regjeringen sitt forslag. Det finnes ingen vinnere i en slik sak –
bortsett fra samfunnet som helhet, som kan få ryddet opp i en ordning som aldri
skulle vært innført. Høringsuttalelsene etter kommisjons rapport bekreftet at
det var stor enighet om at pliktsystemet ikke fungerer.
Selv om det er bred enighet om at pliktene ikke fungerer
vrir AP seg og signaliserer at løsningen ikke er slik regjeringen foreslår.
Forstå det den som kan. Det ser ut som
om AP nokk en gang har trang til å fortrenge historien i denne saken, og hva
som egentlig skjedde under Helga Pedersen sitt regime. Som fiskeriminister
klarte hun det kunststykket som er opphavet til at vi i dag har denne
utfordringen. Noe av det første hun
gjorde var å overstyre lovverket som tilsa at en reder kunne ha maksimalt fem
trålkonsesjoner, og ga dispensasjon. Hun lot Røkke kjøpte seg opp til 26
konsesjoner på et øyeblikk og fikk hånd om nesten alle ferskfiskkonsesjoner til
trålere i landet til en svært rimelig pris. Helga Pedersen ga også grønt lys for at man
kunne kjøpe seg fri fra leveringsforpliktelser i Sørvær for en slikk og
ingenting, noe som har skapt presedens i slike saker. Røkke har nå solgt både
kvoter og båter. Flere hevder at verdien av en trålkvote er opp mot 150
millioner kroner, og flere hevder at Finnmark selv har betalt prisen for denne
feilslåtte politikken. Helga Pedersen la
nettopp grunnlaget for at denne utarmingen av fisk kunne skje. Dersom de AP
mener avkortningen som regjeringen foreslår er for liten må de kunne forklare
hvorfor Røkke skulle få dette så billig, og hvorfor andre nå skal betale så mye
mere for AP sin feilslåtte politikk.
Enkelte har tatt til orde for at vi bør foreta en
innstramming av pliktsystemet. Flere innstrammingsalternativer er utelukket på
juridisk grunnlag. Forvaltningsloven stiller strenge krav for omgjøring av eksisterende
vilkår til skade for fartøyeier.
Innstramminger vil også være krevende. For eksempel vil det å innføre
krav om at fisken som tilbys skal være fersk tvinge aktørene til å legge om sin
driftsform, og man må se for seg at trålerne i mye større grad vil måtte
fangste i hovedsesongene. Dette vil bidra til å ytterligere forsterke
sesongsvingningene i fangstmønsteret og utfordringen til landindustrien. Og å
stramme inn aktivitetsplikten, når driften allerede er ineffektiv og ulønnsom,
vil forsterke dagens problemer og er ikke økonomisk bærekraftig. Innstramminger
av pliktene innebærer rett og slett en lite fornuftig anvendelse av samfunnets
ressurser og er ikke en fremtidsrettet løsning.
Regjeringen foreslår at tilbudsplikten avvikles mot et
samlet vederlag fra næringen på 100 millioner kroner. Byrden som følger av
tilbudsplikten er begrenset, og den varierer mellom de ulike aktørene. Det vil
derfor være krevende å fastsette en riktig avkortningssats for de mange og
varierte leveringsvilkårene, og således vil det være vanskelig å gjennomføre i
praksis. Frivillig utkjøp vil i større grad være gjennomførbart, samtidig som
en kompensasjon vil gjøre avviklingen mer legitim for kystsamfunn og samfunnet
for øvrig.
Bearbeidingsplikten er knyttet til tilbudsplikten og vil
falle bort dersom denne avvikles. Regjeringen mener, uavhengig av hva som skjer
med tilbudsplikten, at bearbeidingsplikten ikke er et egnet virkemiddel for å
sikre at råstoff bearbeides og foreslår å avvikle denne plikten uten noen form
for kompensasjon. Dette er i tråd med Sjømatindustrimeldingens konklusjon,
ekspertgruppens tilrådning og næringens høringsuttalelser.
Aktivitetsplikten påligger i dag ett selskap, Havfisk ASA,
og påvirker også selskapet som driver Havfisks anlegg, Norway Seafoods.
Aktivitetsplikten hindrer selskapene å innrette sin produksjon slik de selv
ønsker, og opp mot markedet sitt behov. Samtidig sikrer aktivitetsplikten en viss
sysselsetting i de lokalsamfunnene som har et anlegg med aktivitetsplikt.
Aktivitetsplikten bør derfor ikke fjernes uten noen form for kompensasjon til
kystsamfunnene.
Regjeringen foreslår at aktivitetsplikten avvikles mot en
tvangsmessig avkortning av kvoter. Bortfall av aktivitetsplikten vil realisere
betydelige verdier for Havfisk og rederiet må yte en kompensasjon som er
forholdsmessig mht. gevinsten selskapet oppnår. Anslag departementet har
innhentet tilsier at en avkortning på 20% fremstår som rimelig. Rapporten som er utarbeidet etter stortinget
sitt vedtak foreslår minst 15%. Det avkortede kvantum foreslåes omfordeles til
kystflåten under 15 meter i de tre nordligste fylkene. Dette vil i mye større
grad komme kystsamfunnene til gode. At kystfiskere får mer kvote vil gjøre at
det kommer råstoff til flere landanlegg i nord. På denne måten vil avviklingen
av aktivitetsplikten tilgodese de områder pliktene opprinnelig var ment å
tilgodese.
Gjentatte diskusjoner om pliktsystemet skaper usikkerhet om
fremtidens rammebetingelser og utfordringer for å få til ønsket omstilling, innovasjon
og verdiskaping. Samlet sett bidrar pliktene til en mindre gunstig ressursbruk
og redusert samlet verdiskaping. Samfunnets nytte ved pliktene synes svært
begrenset. Pliktene er et utdatert næringspolitisk virkemiddel. For å styrke
konkurransekraften og omstillingsevnen til næringen, er det nødvendig med
rammevilkår som legger til rette for fleksibilitet og innovasjon for møte
konkurranse og kundekrav.
Ove
Trellevik
Stortingsrepresentant
(H)
Medlem
næringskomiteen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar