TV2 har ved flere anledninger hatt
saker med påstander om at det gis frist til utredning til pasienter istedenfor
frist til behandling. Flere leger har stått frem og uttalt at dette gjøres
fordi ventetidstallene skal bli bedre og for å unngå fristbrudd.
Alle pasienter skal vurderes individuelt. Dersom det er slik at alle pasienter automatisk har fått frist til utredning, og ikke blitt vurdert individuelt, er dette lovstridig og uakseptabelt. Helse Sør-Øst og OUS har avvist disse påstandene. Det er indikasjoner på at regelverket forstås ulikt. Spørsmålet om pasienter skal ha frist til utredning eller behandling åpner for en viss grad av skjønn. Regelverket må likevel praktiseres likt. Det viktigste er at alle pasienter får god og forsvarlig behandling. Men det er også viktig at pasientene får de rettighetene som de skal ha. Pasienter med like tilstander skal få den samme helsehjelp og de samme juridiske rettighetene.
Alle pasienter skal vurderes individuelt. Dersom det er slik at alle pasienter automatisk har fått frist til utredning, og ikke blitt vurdert individuelt, er dette lovstridig og uakseptabelt. Helse Sør-Øst og OUS har avvist disse påstandene. Det er indikasjoner på at regelverket forstås ulikt. Spørsmålet om pasienter skal ha frist til utredning eller behandling åpner for en viss grad av skjønn. Regelverket må likevel praktiseres likt. Det viktigste er at alle pasienter får god og forsvarlig behandling. Men det er også viktig at pasientene får de rettighetene som de skal ha. Pasienter med like tilstander skal få den samme helsehjelp og de samme juridiske rettighetene.
Noen påstår at reduksjonen i antall ventende
går ut over pasientene som er i et pasientforløp i sykehusene. Det er brukt
begreper som "interne ventelister" og "skjulte
ventelister". Dette handler om å ha oversikt over
pasientforløpene. Derfor blir begrepene misvisende.
At regjeringen har innført pakkeforløp for kreft, viser at vi tar helheten i pasientforløpet på alvor. 34 000 pasienter har nå kommet inn i pakkeforløpene. Det gir dem definerte tider til utredning, diagnostisering, og oppstart behandling.
Trenden med fallende ventetider bekreftes også av et annet ventetidsmål: Ventetiden fra henvisningen er mottatt i sykehuset, til pasienten har gjennomført en bestemt behandlings- eller utredningsprosedyre. Disse tallene viser en nedgang i gjennomsnittlig og median ventetid på 7 dager fra 2013 til 2015.
Den positive utviklingen i ventetidene skyldes først og fremst en betydelig innsats fra de som jobber i sykehusene. Men det skyldes også gode sykehusbudsjetter, mer mangfold og styrkede pasientrettigheter. Tydeligere krav til resultater og større frihet til sykehusene er også viktig. Man må ha åpenhet om tallene før man kan gjøre dem bedre. Det er en åpenhet som AP aldri tok initiativ til når de hadde helseministeren. Helse- og omsorgsministeren har bedt Helsedirektoratet om å se nærmere på hva som er bakgrunnen for endringene i ventelistestatistikken, og hva som er konsekvensene av dem. De skal levere sin rapport i månedsskiftet april/mai.
At regjeringen har innført pakkeforløp for kreft, viser at vi tar helheten i pasientforløpet på alvor. 34 000 pasienter har nå kommet inn i pakkeforløpene. Det gir dem definerte tider til utredning, diagnostisering, og oppstart behandling.
Trenden med fallende ventetider bekreftes også av et annet ventetidsmål: Ventetiden fra henvisningen er mottatt i sykehuset, til pasienten har gjennomført en bestemt behandlings- eller utredningsprosedyre. Disse tallene viser en nedgang i gjennomsnittlig og median ventetid på 7 dager fra 2013 til 2015.
Den positive utviklingen i ventetidene skyldes først og fremst en betydelig innsats fra de som jobber i sykehusene. Men det skyldes også gode sykehusbudsjetter, mer mangfold og styrkede pasientrettigheter. Tydeligere krav til resultater og større frihet til sykehusene er også viktig. Man må ha åpenhet om tallene før man kan gjøre dem bedre. Det er en åpenhet som AP aldri tok initiativ til når de hadde helseministeren. Helse- og omsorgsministeren har bedt Helsedirektoratet om å se nærmere på hva som er bakgrunnen for endringene i ventelistestatistikken, og hva som er konsekvensene av dem. De skal levere sin rapport i månedsskiftet april/mai.
Om
svakheten i DIPS, jf. oppslag i TV2 i februar og mars.
Helsedirektoratet har opplyst om at feilregistrering som følge av en
svakhet i DIPS kan ha hatt betydning for de juridiske rettighetene til
pasientene. Men de uttaler at de ikke har grunn til å tro eller kjenner til
eksempler på at dette har gått utover pasientenes behandling, dvs. at
pasientene ikke har ventet lengre på behandling som følge av dette.
Ove
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar