Kommunal- og moderniseringsdepartementet legger frem forslag til reviderte statlige planretningslinjer for differensiert forvaltning av strandsonen langs sjøen. Høringsfrist er 1. september.
Strandsonen
er av stor betydning for både innbyggere og næringsliv, og kommunene har et
stort ansvar for å sikre en bærekraftig forvaltning av den.
De siste 50 årene har det vært forbudt å
bygge i 100-metersbeltet langs sjøen. Kommunene kan likevel planlegge for
utbygging dersom de tar særlige hensyn til natur- og kulturmiljø, friluftsliv,
landskap og allmenne interesser.
For
snart ti år siden fikk vi de første statlige planretningslinjene for
differensiert forvaltning av strandsonen. Disse gir føringer for hvordan det
kan legges til rette for en bærekraftig lokal utvikling tilpasset de ulike
forholdene langs kysten.
Vi har fått tilbakemelding om at dagens retningslinjer
virker unødvendig kompliserte. Vi kommer derfor med forslag til reviderte
retningslinjer som er forkortet og forenklet, og som vil være enklere å bruke
for kommunene.
I
forslaget deler vi fortsatt landet inn i tre soner, hvor sone 1 utgjør områder med høyt utbyggingspress, som
Oslofjorden, mens sone 3 er distriktsområder med lavt utbyggingspress.
De
strenge reglene i pressområdene videreføres. Samtidig legger vi opp til
mer fleksibilitet der det er lite utbyggingspress på strandsonen. De nye retningslinjene har en sterkere
distriktsprofil.
Vi
vil gi distriktskommunene større muligheter til å legge til rette for
næringsutvikling og bosetting langs kysten. Behovet for arbeidsplasser, f.eks.
satsing på reiseliv og turisme, skal tillegges vekt når kommunene utarbeider
planer.
Den
lange kystlinjen vår er en av Norges fremste ressurser, og mange næringer er
avhengig av nærhet til sjøen. Derfor vil utbygginger som bidrar til flere
distriktsarbeidsplasser og økt bosetning få større muligheter til å vinne fram.
Samtidig er verdien av strandsonen for lokalbefolkning og reiselivet stort, og
må avveies mot ulike utbyggingsinteresser.
Vi
vil med andre ord gi mer frihet til å planlegge for bygging i sone 3 og i
utkantområder i sone 2, som omfatter Sørlandskysten og bynære deler av
strandsonen i Rogaland, Hordaland og Trondheimsfjorden. Innenfor
distriktskommunene er det også flere byer og tettsteder der det er viktig å
bevare strandsonen til rekreasjon. Samtidig skal behovet for fortetting og
byutvikling tillegges vekt.
Omkring
70 prosent av strandsonen langs kysten i Norge er åpen og tilgjengelig for
opphold og ferdsel, men i indre Oslofjord er tallet omkring 30 prosent.
Forskjellene i landet er store, og utbyggingspresset varierer mye. Oslofjordregionen
har mye nedbygd strandsone og et stort utbyggingspress. Her vil vi derfor opprettholde
strenge retningslinjer.
Oppdelingen
i tre soner er grovmasket, og den viktigste differensieringen skjer gjennom
kommunal planlegging. I høringen ber vi derfor kommunene om en tilbakemelding
på hvordan de vurderer sin soneplassering. Det
er også viktig at kommunene følger opp ulovlig bygging i strandsonen, slik vi
har sett eksempler på i media den siste tiden.
Mange kommuner har stor
variasjon i arealbruken i strandsonen innenfor kommunens grenser. Den viktigste
differensieringen skjer derfor gjennom kommunal planlegging. Kommunale planer
vil være konkrete og mer lokalt tilpasset. Oppdaterte planer er det viktigste
verktøyet for å begrense behovet for dispensasjoner.
Fordi noen
distriktskommuner i sone 3 har slått seg sammen med bykommuner i sone 2, kan de
nye kommunene få to soner innenfor nye kommunegrenser. Vi har valgt å
opprettholde denne sonedelingen, fordi den gjenspeiler variasjonene i
strandsonen bedre enn om den nye kommune skulle plasseres i én sone. Dette skal
ikke få uheldige utslag, siden kommunene selv uansett differensierer
arealbruken i sine arealplaner. Etter en tids virke vil vi kunne vurdere om dette
fungerer hensiktsmessig.
En god
strandsoneforvaltning bidrar til å følge opp flere av FNs bærekraftmål. Det
gjelder blant annet mål 14 om bevaring og bruk av hav- og marine ressurser og
mål 15 om forvaltning av økosystemer og skog og å trygge artsmangfoldet. Også
mål 3 om god helse, mål 8 om anstendig arbeid og økonomisk vekst og mål 11 om
bærekraftige byer og samfunn er viktige i strandsoneforvaltningen.
Kort om
de ulike sonene
Sone 1: Kommunene
som hører under Oslofjordregionen har over lengre tid hatt et stort
utbyggingspress, og de fleste kommunene har en god planavklaring gjennom
kommuneplaner og reguleringsplaner.
Sone 2: Sørlandskysten
og bynære deler av strandsonen i Rogaland, Hordaland og Trondheimsfjorden er
områder med utbyggingspress og er derfor plassert i sone 2. Det er store
variasjoner, og i noen kommuner vil det bare være deler av kommunen som er
attraktive for utbygging. I disse delene er det stilt noe strengere krav til
plankrav og vurderinger enn i områdene med mindre press.
Sone 3:
Øvrige kommuner er plassert i sone 3, fordi det generelt er lite
utbyggingspress. Det er i denne sonen de fleste distriktskommunene befinner
seg, og der det er gjort endringer som tydeliggjør at kommunene har et relativt
stort handlingsrom.
I alle sonene
er det presisert at oppdaterte kommuneplaner er viktig, og at lovens krav til
særlige hensyn i strandsonen må følges.
Tydeliggjøring
av retningslinjene
I evalueringen
av eksisterende retningslinjer fremgikk det at de kan være vanskelige å forstå.
Dette kan gi inntrykk av at det er mindre handlingsrom for kommunene enn det
som var meningen. Forenklingen og tydeliggjøringen av retningslinjene vil rette
opp dette. Det skal også være tydelig at retningslinjene er et verktøy for å hjelpe kommunene til å bruke
sitt handlingsrom, og at det er de kommunale planene som sørger for lokal
differensiering.
Ved spørsmål om dispensasjon
Endringer i
dispensasjonsbestemmelsen vil gjøre det lettere å unngå uheldige utslag av
regelverket. Plan- og bygningslovens bestemmelser om dispensasjon skal fungere
som en sikkerhet mot uheldige utslag av regelverket. Det er foreslått å gjøre
endringer i lovens dispensasjonsbestemmelse som skal gjøre det enklere å få
innvilget dispensasjon for tiltak som ikke berører nasjonale interesser. Retningslinjene
gjelder også for dispensasjonssaker.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar