Distriktsnæringsutvalget ble oppnevnt ved kongelig resolusjon 27. september 2019 for å vurdere næringslivets betydning for levende og bærekraftige lokalsamfunn.
Utvalget ble bedt om å beskrive hva god lokal og regional næringspolitikk er og synliggjøre hva som fremmer eller hemmer lønnsom næringsvirksomhet i distriktene. Hensikten med utvalget var å utrede næringslivets betydning for å nå distriktspolitiske mål. Næringslivet er avgjørende, og det er tydelig at regjeringen sin politikk virker.
Hele rapporten kan leses her Distriktsnæringsutvalgets utredning NOU2020:12.
Utvalget ble bedt om å beskrive næringslivets utvikling, verdiskaping, sysselsetting og skatteinntekter i ulike deler av landet. Videre skulle utvalget beskrive hvilke næringer som er viktige for ulike deler av Distrikts-Norge, og på hvilken måte de er viktige. I tillegg ble utvalget bedt om å kartlegge betydningen for næringslivet i distriktene av å være del av nasjonale og internasjonale verdikjeder.
Utvalget
skulle også drøfte hvordan det best mulig kan legges til rette for at
bærekraftig utnytting av naturressursene også gir positive virkninger for
lokalsamfunnene.
Befolkningsutvikling
i distriktene
Befolkningsveksten
har vært sterkere i sentrale strøk enn distriktene i mange tiår. De siste 20
årene er det en entydig sammenheng mellom sentralitetsnivå og befolkningsvekst. Netto
utflytting i tidligere perioder har ført til at distriktene for ti år siden
hadde en høyere andel eldre og lavere andel kvinner i fødedyktig alder.
Nettoflyttingen
fra distrikter til sentrale strøk er likevel høyrere enn hva som lar seg
forklare ut fra tilgang på arbeidsplasser. Det tyder på at flyttingen til sentrale
områder særlig skyldes folks bostedspreferanser. Flyttestrømmen fra distrikt
til sentrale områder er klart sterkest blant unge aldersgrupper.
Sysselsetting
i distriktene
Utvalgets analyser viser imidlertid at den
tilsynelatende lave sysselsettingsandelen i distriktskommunene utelukkende
skyldes befolkningens aldersfordeling. Gitt befolkningens alders- og
kjønnsfordeling i distriktskommunene, er sysselsettingsandelen litt høyere i
distriktskommunene enn i resten av landet.
Næringslivet
i distriktene
Utvalget har
analysert næringsstrukturen i Norge med utgangspunkt i sentralitetsklasser.
Forskjellene i næringsstruktur mellom distriktene og sentrale strøk har blitt
sterkere siden 2000. Næringslivet i distriktene har blitt mer spesialisert og
har en større andel sysselsatte innenfor primærnæringer som landbruk, fiskeri
og havbruk og deler av industrien. Videre omtales industri, mineralnæringen,
landbruk, fiskeri og havbruk og reiseliv.
Kommunene
på sentralitetsnivå 6 har en stor andel primærnæringer som fiskeri, havbruk, og
landbruk, i tillegg til el-produksjon, næringsmiddelindustri (som i stor grad er
knyttet til foredling av produksjon fra primærnæringene), prosessindustri,
verkstedsindustri, bygg og anlegg og overnatting. Kommunal sektor har også
blitt relativt sett viktigere for kommuner på sentralitetsnivå 6.
Næringsstrukturen
i sentralitetsklasse 5 er relativt lik næringsstrukturen i sentralitetsklasse
6. De samme næringene dominerer, men næringsstrukturen er mindre spesialisert
enn i sentralitetsklasse 6. Det vil si at andelen arbeidsplasser i disse
næringene relativt til andelen arbeidsplasser næringene har i hele landet, er
høyere i sentralitetsklasse 6 enn i sentralitetsklasse 5.
Kommunene i
sentralitetsklasse 4 har et større befolkningsgrunnlag enn klasse 5 og 6 til
sammen. Primærnæringer, industri og kraftproduksjon i sentralitetsklasse 4 er
større enn landsgjennomsnittet, mens de fleste tjenestenæringene er mindre.
Veksten i
verdiskaping i perioden 2010–2018 står i kontrast til utviklingen i antall
arbeidsplasser i kommunene i sentralitetsklassene 5 og 6. Av alle
sentralitetsklasser er det næringslivet i kommunene i klasse 5 og 6 som har
hatt klart sterkest vekst i verdiskaping mellom 2010 og 2018. Den viktigste
årsaken til dette er vekst i næringer som fiskeri, havbruk og el-produksjon.
Veksten i verdiskaping i sentralitetsklasse 4 har vært omtrent på samme nivå
som landsgjennomsnittet.
Koronakrisen
og distriktene
Utvalget har
analysert koronakrisens umiddelbare konsekvenser for norsk og internasjonal
økonomi. Generelt er bedrifter i sentrale strøk rammet hardere av krisen enn
bedrifter i distriktene. Før koronakrisen var arbeidsledigheten ganske lik i
kommunene i de ulike sentralitetsklassene. I slutten av juli var det en klar
tendens at ledigheten er høyere i sentrale strøk enn i distriktene, selv om
enkelte distriktskommuner er rammet svært hardt. Ledigheten er generelt høyere
i de mest sentrale kommunene, og ledigheten har også økt mest i disse
kommunene.
Rammevilkår for næringslivet i distriktene
Utvalget har
gitt en bred omtale av flere forhold som bidrar til å hemme eller fremme
næringslivet i distriktene. I tillegg har utvalget valgt å trekke frem enkelte
rammevilkår som anses å ha særlig stor innvirkning på lønnsom og bærekraftig
næringsutvikling i Distrikts-Norge. Dette er bl.a. basert på innspill utvalget
har mottatt.
Ifølge
utvalget møter næringslivet i hele landet kompetanseutfordringer, men det er
flere forhold som gjør at utfordringene er særlig fremtredende i
distriktsnæringslivet. Disse knytter seg til den demografiske utviklingen, at
næringsmiljøene er små og sårbare, begrenset kompetanseutviklingstilbud og
digital infrastruktur.
Utvalget
viser til studier som hevder at rundt 70 prosent blir værende i regionen der de
har gjennomført studiene. Det hevdes også at samhandling mellom næringslivet og
universitets- og høyskolesektoren er av stor betydning for regional og nasjonal
verdiskaping. Blant utvalgets forslag er at det bør innføres insentiver for å
etablere flercampusmodeller og en desentralisert studiestedstruktur og
opplæring.
Differensiert
arbeidsgiveravgift er det mest omfattende distriktspolitiske virkemiddelet i
Norge. Utvalget viser til at ordningen har positiv effekt på sysselsettingen i
distriktene, og at den bør videreføres
Omstilling i
næringslivet som følge av klima- og miljøutfordringer blir stadig mer
nødvendig. Utvalget mener at Norge står godt rustet til grønn omstilling.
Samtidig gjør næringsstrukturen i distriktene at kostnadene trolig blir større
enn i mer sentrale områder, Det er derfor viktig å finne løsninger som gjør at
distriktsnæringslivet ikke får en uforholdsmessig stor andel av byrdene av
kostbare utslippskutt.
Velfungerende
transportinfrastruktur gir næringslivet tilgang til markeder for arbeidskraft,
underleverandører (innsatsfaktorer) og kunder, mens befolkningen får tilgang
til arbeidsplasser, varer og tjenester. Utvalget mener at næringslivets behov
for infrastruktur bør tillegges større vekt enn det som er tilfellet i dag.
Videre, tilsier dynamikken i arbeidsmarkedet at investeringer som utvider bo-
og arbeidsmarkedsregioner er viktig for å bedre næringslivets tilgang til
arbeidskraft.
Distriktsnæringslivet
utgjør om lag 25 prosent av sysselsettingen i privat næringsliv, og med det som
referanse utløser distriktsnæringslivet en forholdsvis stor andel av
bevilgninger fra mange av de sentrale virkemiddelaktørene. Generelt ser det ut
til at de nasjonale virkemidlene i stor grad treffer næringslivet i
distriktene.
Utvalget
mener fylkeskommunene og kommunene bør samarbeide tett om regional innsats for
næringslivet.
Fylkeskommunenes
betydning for næringsutvikling
Utvalget
peker på at fylkeskommunene bør ta en større rolle for å få opp nyetableringer,
næringsmiljøer, kunnskaps- og finansieringskoblinger, og mener at de
distriktsrettede rammene til dette bør styrkes. Utvalget mener også at det også
må vurderes å regionalisere flere av de statlige kompetanserettede virkemidlene
til fylkeskommunene, ut fra prinsippet om forenkling og kobling av ansvar og
virkemidler.
Kommunenes
betydning for næringsutvikling
Utvalget
viser til at det er stor forskjell mellom enkeltkommuner, og at
distriktskommuner i samme sentralitetsklasse kan ha svært ulike forutsetninger.
Det er derfor krevende å lage generelle anbefalinger som skal dekke alle
distriktskommuner. Utvalget peker likevel særlig på verdien av kommunene
som vertskap for næringsliv, gjennom å tilrettelegge for bostedsattraktivitet
og tiltrekke seg næringsliv og arbeidskraft. Det bør derfor gjennomføres et
nytt nasjonalt utviklingsprogram for distriktskommuner som samarbeider om å
tilrettelegge for næringsutvikling og bostedsattraktivitet. Utvalget mener også
at mer samarbeid mellom kommuner for å utvikle felles arbeids- og
fritidsregioner og urbane kvaliteter, kan bidra til å øke
bostedsattraktiviteten i kommunene. I tillegg er det også et uforløst potensial
i kommunenes mulighet til å stimulere til lokal næringsutvikling gjennom kjøp
av varer og tjenester.
Plansystemet
og lokal næringsutvikling
Utvalget
peker på at det kan være krevende for små kommuner å håndtere plansystemet i
møte med næringslivet. De foreslår grep for å hjelpe kommunene., som blant
annet en søknadsbasert tilskuddsordning for små kommuner med større
planleggingsutfordringer. I tillegg er det behov for å klargjøre om, og
eventuelt når, staten bør styrke plankapasiteten i små kommuner midlertidig.
Mer interkommunalt samarbeid og felles plankontor for flere kommuner er også
anbefalt for å løse kapasitetsutfordringer i mindre kommuner. Det anbefales
også å kartlegge næringslivets kostnader knyttet til planprosesser og hvorvidt
unødvendig kompliserte planprosesser hemmer den samlede verdiskapingen.
Kommunenes
inntektssystem og næringsutvikling
Det finnes
ikke noe entydig svar på om inntektssystemet i tilstrekkelig grad legger til
rette for næringsutvikling. Utvalget peker på egne erfaringer om at det vil
være positivt for verdiskaping og sysselsetting i kommunene om kommunene får
beholde en større andel av verdiskapingen som skjer lokalt. Det er imidlertid
ikke klart hvor effektive slike insentiver er. Utvalget mener at
naturressursinntekter bør frikobles helt eller delvis fra utjevningsmekanismene
i inntektssystemet.
For å sikre
aksept for og oppslutning om næringsvirksomhet som innebærer store inngrep i
naturen og påfører lokalsamfunnene kostnader, mener utvalget at det gjennom
lovfestede ordninger bør legges til grunn et ytelse-mot-ytelse-prinsipp der
vertskommunene får noe igjen for å stille naturen til disposisjon for
storsamfunnet. Prinsippet bør særlig legges til grunn ved beskatning av typiske
grunnrentenæringer. Utvalget mener at kraftkommuner er i en særstilling, og at
skattesystemet er for kraftkommunene et sterkt insentiv til å samtykke til og
legge til rette for betydelige naturinngrep og til å ta vare på
kraftproduksjon.
Hele rapporten kan leses her Distriktsnæringsutvalgets utredning NOU2020:12.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar